Kan man tjäna pengar på YouTube?

Under de senare åren har TV-mediet har fått en stor konkurrent i YouTube. Trots att YouTube-kanalerna har begränade resurser gentemot TV-kanalerna så har de förblivit relevanta, men hur mycket tjänar egentligen producenterna bakom dessa videoklipp på vårt YouTube-tittande?

För ungefär tre år sedan såg det annorlunda ut på YouTube. Så kallade ”YouTube-partners”, kanaler som slutit avtal med YouTube, var de enda som kunde tjäna pengar på sina videoklipp. Idag ser det annorlunda ut, monopolet är skrotat sedan några år tillbaks. Varje användare, med villkoret att de är över 18, kan idag tjäna pengar på sina videoklipp och varje klipp kan hamna på framsidan, något som inte var möjligt tidigare. Youtubes nya policy har innebärt mer möjligheter till den vanliga användaren men har också ökat konkurrensen.

– Det är klart att det har blivit svårare, tidigare var det en ny och mer öppen marknad. Nu finns det hur många som helst. Det betyder också att det är mer folk som tittar, men det är också utspritt över fler kanaler, berättar Tobias Öjerfalk, innehållsproducent på YouTube-nätverket Splay och känd som YouTube-profilen Tejbz.

Tobias Öjerfalk fick stort genomslag på YouTube under aliaset Tejbz år 2009 och var en av de första YouTube profilerna som bedrev en lönsam YouTube-kanal. Men under senare år har hans egna intresset dalat och kanalen är inte alls lika populär som den en gång var.

– Det var både lönsamt och ändå inte, på samma gång. Jag kunde ju ha tjänat mer, men än så vill jag inte säga om det. Mina intäkter bestod ju inte bara av visningarna på YouTube, utan vid sidan av det här så kampanjade jag väldigt mycket. I kombination blev det hållbart för mig.

Tobias Öjerfalk fokuserar idag främst på sitt arbete med YouTube-nätverket Splay, som senast ifjol köptes upp av MTG-koncernen.  De kallar sig själva för Sveriges första YouTube-nätverk och har knytit sig an några av de största svenska YouTube-profilerna. Ett YouTube-nätverks syfte är att hjälpa till med annonsering, produktplacering och sponsorskap, just Splay själva arbetar med företag som McDonalds, Pepsi och SEB.

– Om man ska livnära sig på detta så behöver man ett nätverk, YouTube-dealen är mycket mindre än den man får igenom att ansluta sig till ett nätverk. Särskilt blir intäkterna mer för de kanaler som nischar sig på TV-spel eller musik, framförallt för att de slipper problem med rättigheter.

Etezaz Yousuf

Läs också:

http://www.svd.se/naringsliv/digitalt/mtg-koper-in-sig-i-youtube-kanal_8715076.svd

http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article3637037.ece

http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article3824690.ece

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s