Nya krav på annonsförsäljare enligt Googles Sverigechef

I en intervju med Dagens Industri varnar Googles Sverigechef Anders Berglund för att automatiseringen av annonsförsäljningen konkurrerar ut annonsförsäljarna. Innan år 2016 är slut väntas 30-50 procent av annonsförsäljningen i Sverige ske automatiskt, något som enligt Anders Berglund ställer helt nya krav på annonsförsäljarna. Han menar att de måste börja arbeta annorlunda för att inte bli av med sina jobb, framför allt måste de bli bättre på tekniken.
– Annars hamnar man i blåsväder som traditionell säljare på medieföretag i Sverige, säger Anders Berglund till Dagens Industri.

Åsa Stubbfält

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s