Släpper medier in #hashtag

Medier försöker att nå oss på flera olika sätt. Men det är inte alltid de lyckas. Sedan Facebook, Twitter och Instagram har skapats är det de nyaste knepen. Men skapelsen hashtag har också en roll i det hela då denna både hjälper läsaren att hitta mer information och den hjälper tidningen att sprida sitt material.

Det är inte länge sen hashtagen uppstod. Men ändå så har det spridit sig otroligt snabbt. Först kallades det för ”Twitter hashtags” men nu har flera andra webbsidor tagit användning av denna metod.
– Mina vänner och jag försökte hitta ett sätt att göra innehållet på Twitter mer målinriktat och relevant, för att uppnå samma mål som gruppfunktioner på mer konventionella sociala nätverk har. Men att göra det på ett sätt som hade noll overhead och kunde användas över sms, säger Chris Messina i en intervju på Silicon Valley-bloggen.
Det var år 2009 som Twitter började länka hashtags till ett sök program. Sen dess har det bara blivit större.

Lokala tidningar
Medier har under det senaste året börjat använda sig av hashtaggs. Vissa använder det bara på Twitter medan andra även på Facebook eller Instagram. Piteå tidningen publicerar nyheter och andra händelser på både Twitter och Facebook. Men användningen av hashtagen har inte följt med så mycket än. Bara några få gånger kan det dyka upp en hashtag på Twitter.

Vissa tidningar som Kuriren skapar egna hashtags. Dessa är då oftast baserade på ett tema tidningen har t.ex. en följd av olika artiklar. Kuriren gentemot Piteå tidningen använde sig mest av hashtags på Instagram. Men eftersom deras Instagram sida inte är så aktiv kan man förstå att även mängden av taggs är få här.
– Hashtagen är bra för att samla ämnen, men det finns också många taggs som inte blir av, säger Patrick Kreiner, nyhetschef på Kuriren.

Smart eller inte
I Silicon Valley-bloggen tas det upp att speciellt på Twitter och Instagram så används hashtag som referenser i andra sociala nätverk. Och det är precis dessa två webbsidor som de två lokaltidningarna har använt sig av när hashtags har publicerats. Hashtags har även kommit ända vägen till tv. När det sänds olika program finns det oftast en hashtag i hörnet som ska påminna tittaren att Twittra eller Hashtaga om programmet. Så man kan ställa sig frågan varför tv använder så mycket hashtags men inte tidningar i socialmedier? Kanske hade hashtagen hjälpt lokaltidningarna att nå lite längre med sina nyheter.

Shirley Becker

Länkar:

http://digitalpr.se/2013/06/17/vad-ar-en-hashtag/

http://www.businessinsider.com/chris-messina-talks-about-inventing-the-hashtag-on-twitter-2013-11

http://blog.svd.se/siliconvalley/2013/02/20/han-tog-hashtaggen-till-twitter/

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s