Schibsted och MTG släpper annonsbörser för mobilen.

Både Shibsted och MTG har inom loppet av en vecka lanserat nya tjänster som ska förenkla annonsförsäljningen. Det rör sig om mobilapplikationer som effektivisera arbetet för annonsörerna.

För en vecka sedan gick Schibsted-koncernen ut med att de lanserar så kallad RTB, Real Time Biding, för deras appar och mobilsajter. RTB fungerar som en börs, där man igenom budgivning kan köpa annonsplats. Detta betyder att det blir effektivare, men också billigare, för annonsörer och mediebyråer att köpa annonser.

– Med RTB blir annonsköpen i mobilen enklare och annonsörernas möjlighet att själva optimera kampanjerna bättre. Dessutom blir vår försäljningsprocess effektivare. Det här är framtidens sätt att göra annonsaffärer, säger Frida Lundh, chef för data & programmatic på Schibsted Sverige, till Dagens Media.

Schibsted är dock inte de enda som nyligen börjat nyttja ett sådant koncept. Så sent som i tisdags gick MTG-ägda Splay ut med att man lanserar en annonsbörs för Instagram. Tjänsten kommer att gå under namnet ”Go Snap” och kommer att erbjuda annonsörerna tillgång till Sveriges 80 största Instagram konton. Först ut att använda den nya tjänster blir mediebyrån OMD som köpt utrymme för kunderna McDonald’s, OLW och Festis.

– Vi löser två problem: dels kan annonsörerna nå ut på Instagram, dels är det många bloggare som sett att trafik flyttat till Instagram, där det hittills varit svårt att tjäna pengar, säger Vigor Sörman, vd för youtube-nätverket Splay, till Dagens Media

MTG och Shibsteds nya tjänster antyder att mediebranschens annonsförsäljning är på väg att bli mer digilatiserad. En utveckling som mediebyråerna ställer sig positiva till.

– För oss är det bara positivt, vi får ännu bättre kontroll och tidseffektiviserar vår vardag. Istället kan vi lägga mer tid på mer kvalificerade köp, säger Carats digitalchef Kristina Juhlin till Dagens Media.

Etezaz Yousuf

Läs mer på:

http://gosnap.se/

http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article3827836.ece

http://www.dagensmedia.se/nyheter/mobilt/article3827049.ece

http://www.dmnews.com/parks-associates-rtb-will-change-online-display-advertising/article/253764/

http://www.advertisingperspectives.com/adblog/media-technology/are-ad-exchanges-and-real-time-bidding-the-next-big-thing/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s