Eskilstuna-Kuriren satsar på läsarna

Eskilstuna-Kuriren har sedan några år tillbaka haft en bra kommunikation med sina läsare. Nu lanserar de en ny läsarpanel, där läsarna kan påverka direkt. 

Eskilstuna-Kuriren tar läsarmedverkan till ny nivå. Tidningen har sedan många år tillbaka jobbat med frågor kring läsarmedverkan och utvecklat kommunikationen med sina läsare.
– Det är otroligt viktigt att lyssna på det som tidningens läsare säger, säger Eva Burman, redaktionschef på Eskilstuna-Kuriren. Att förbättra en tidning är svårt och utan våra läsare hade det inte gått. De är ju våra kunder och kan vi inte göra de nöjda så är det dåligt. På redaktionen pratar vi inte om våra prenumeranter utan, allmänt om våra kunder.

Digital lösning
Tidningen erbjuder nu en läsarpanel där undersökningar skickas digitalt, alltså via mail, ut till alla som är anmälda. Analysen av alla svar som tidningen får in sker också digitalt. Det är ett analysverktyg som snabbt drar slutsatser om exempelvis en artikel var bra eller dålig och varför.
– En bra kvalité på artiklarna är viktigt, säger Eva Burman. Vi vill ju vara bättre och det är läsare som kan hjälpa oss med det.

För att anmäla sig räcker det att gå in på ekuriren.se/panel och svara på några bakgrundsfrågor. Dessa används rent statistiskt av tidningen och lämnas inte ut till tredje parter. Panelens användare får ett par undersökningar per vecka och det är upp till dem att tacka ja eller nej till enkäten.

Mycket viktigt
Tidningen uppskattar mycket läsarmedverkan. För tre år sedan skickade de ut undersökningar till sina läsare vilket ändrade tidningarnas uppfattning på exempelvis vad läsarna är intresserade av att läsa.
– Vi har ju sedan några år tillbaka frågat våra läsare vad de tycker om vår tidning, säger Eva Burman. Vi hade då vikande upplaga och vi hade absolut inte så bra kunskaper om det vad läsarna ville läsa om. Så vi tog tag i det. Vi skickade ut undersökningar, vi hade sidobservationsmätningar och fokusgrupper i ett halvår. Och resultatet blev över förväntan.
– Utifrån det så drog vi slutsatser, fortsätter Eva Burman. Vi gjorde om hela tidningen, flyttade resurser mellan olika avdelningar och hade ny nyhetsvärdering. Vi har tagit reda på saker som exempelvis att vi hade för mycket sport och för lite kvinnorelaterad. Eftersom det är flest kvinnor som köper tidningen. Tack vare läsarna har vi ökat i upplagan igen.
För sina undersökningar har Eskilstuna-Kuriren fått pris och beröm. Och nu är undersökningar i full gång igen.
– Vi håller på att skickar ut undersökningar och enkät till våra läsare, säger Eva Burman. Vi kommer att hålla på från och med andra maj fram till midsommar.

 

Jessika Dzialo

 

Läs mer på:

http://ekuriren.se/panel

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s