Facebook en viktig del av VM-rapporteringen för SVT

Inför fotbolls-VM i sommar har Dagens Media gått ut med en rapport som säger att det finns nästan två miljoner svenska fotbollsfans på Facebook. En utveckling som SVT tar vara på i sommar.

– Vi kommer framförallt jobba med Facebook, där är vi mycket stora, säger Erika Christensson, chef för SVT sport online

I sommar är det återigen dags för världens största sportevenemang, fotbolls-VM. Under drygt fyra veckorstiden kommer TV-tablåerna hos SVT och TV4 att domineras av fotboll i världsklass. Lagom till detta har Dagens Media gått ut med att det finns 1,8 miljoner svenska fotbollsfans på Facebook. Majoriteten av dessa är dagligen aktiva på hemsidan och det rör sig främst om en yngre skara. En tredjedel av dessa fans är mellan åldrarna 18-24, och 22 procent av de befinner sig mellan spannet 25-34 år. Enligt Facebook gör den fotbollsintresserade något fler inlägg än den genomsnittliga användaren.

Fotbollsintresset på Facebook är inget som SVT gått miste om, som i sommar sänder man hälften av matcherna från VM. Redan sedan tidigare har man redan haft en hög närvaro på Facebook. Sedan tidigare har man 190,000 likes på Facebook och har tidigare varit aktiva där under andra sportevenemang, men inför fotbolls-vm i sommar planerar man att förbättra arbetet ytterligare.

– Vi kommer fortsätta med samma tänk som vi har nu, men mycket mer ”deluxe”. Vi kommer att lägga ut höjdpunkterna, den sportsliga delen kommer att finns där men även protesterna i Rio. Främst vill vi få in det interaktiva, vi vill ha diskussionen där, kunna prata med publiken men vi vill också att publiken pratar med varandra, berättar Erika Christensson, chef för SVT sport online.

Kommer ni arbeta med andra sociala medier?

– Vi kommer att jobba med alla de sociala huvudplattformerna. Mycket med Twitter, där vill vi ha snabba uppdateringar och tweeta om vårt innehåll. Sen kommer vi även att jobba med Instagram, där kommer det att vara mycket är bakom kulisserna via vårt team som är på plats men också olika nyheter. Våra socialamedier-redaktörer, som sitter på redaktionen i Stockholm, kommer också vara aktiva på Instagram.

Det är tydligt att SVT hänger med i den utveckling som pågår just nu inom medierapporteringen. Ambitionen är att få tittarna delaktiga. Hur TV4 tänker arbeta under sommaren kvarstår att se, Media Snapshots har nå Helen Lindqvist, sociala medier-redaktör på TV4, under dagen utan resultat.

Etezaz Yousuf

Läs mer på:

http://www.svt.se/sport/fotbolls-vm/

http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article3827009.ece

http://www.fifa.com/worldcup/

https://spotlight.tv4.se/Har-kan-du-synas/Varens-hojdpunkter-2014/Fotbolls-VM-2014/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s